Herald SUrSHPU
The Herald of South-Ural state Humanities-Pedagogical University ЧГПУ

ISSN: 2618–9682; ISSN 1997-9886
Impact factor RSCI: 0,312

BACK TO ISSUE CONTENT | HERALD OF CSPU 2020 № 2 (155) Pedagogical sciences
SHOW FULL TEXT (IN RUSSIAN)
SHOW IN eLibrary
DOI: 10.25588/CSPU.2020.155.2.002
UDC: 371.01: 378
BBC: 74. 200: 74.48
E. A. Baronenko ORCID
Academic Title of Docent, Candidate of Sciences (Education), Associate Professor, Department of the German Language and German Language Teaching Methods, South-Ural State Humanitarian Pedagogical University
E-mail: Send an e-mail
Elena Borisovna Bystrai ORCID
Academic Title of Professor, South Ural State Humanitarian Pedagogical University, Chair of the Department of German language and german language teaching methods
E-mail: Send an e-mail
Yu. A. Reiswich ORCID
Candidate of Sciences (Education), Associate Professor, Department of the German Language and German Language Teaching Methods, South-Ural State Humanitarian Pedagogical University
E-mail: Send an e-mail
THE ROLE OF PROBLEM-BASED LEARNING IN THE PROCESS OF STUDENTS’ TRAINING FOR INTERCULTURAL INTERACTION
Abstracts

Введение. В статье рассматривается роль проблемного обучения в процессе подготовки студентов к межкультурному взаимодействию. Цель статьи - выявить преимущества проблемного обучения для формирования речевых монологических умений на основе аутентичного басенного текста. Авторы уделяют особое внимание аутентичным текстам басен и предлагают дидактические решения для их использования в процессе подготовки студентов к межкультурному взаимодействию.

Материалы и методы. В статье представлены следующие методы исследования: обзор работ российских и зарубежных ученых, а также нормативных и законодательных актов Российской Федерации в области образования; анализ преимуществ использования аутентичных текстов басен в процессе подготовки студентов к межкультурному взаимодействию, выявление уровня сформированности речевых монологических навыков у студентов факультета иностранных языков с помощью таких диагностических методов, как наблюдение, анкетирование, тестирование и методы обработки данных .

Полученные результаты. Many years of experience in teaching at the Faculty of Foreign Languages allows us to make sure that the systematic use of problem-based teaching methods contributes to the formation of speech monologic skills, which are necessary for students’ training for intercultural interaction because these skills allow students to express their point of view, to defend it reasonably, take into account the opponent’s position, agree with it or challenge it. The use of authentic fable texts helps to form your own point of view, to find ways to solve a problem. Along with this, authentic fable texts acquaint students with the culture and values of the being studied language countries, with the specificities of the mentality, which increases the level of students’ intercultural competence’s formation and thereby prepares them for intercultural interaction.

Discussion. Both Russian and foreign teachers assign a significant role to problem-based learning in the process of future specialists’ training. Its efficiency is determined by the development of creative abilities, creativity and non-standard thinking of students, which is especially important in the formation of speech monologic skills, which, in addition with speech dialogical skills, form the basis for intercultural interaction.

Вывод. Проблемное обучение в процессе подготовки студентов к межкультурному взаимодействию, несомненно, имеет ряд преимуществ для формирования речевых монологических навыков на основе работы с текстом. Аутентичный текст басни способен полностью передать речевую ситуацию, которая является основой для формирования речевых высказываний учащихся. Правильно подобранные тексты определяют содержательную ценность речевых высказываний учащихся, способствуют достижению поставленных целей, а именно готовят учащихся к межкультурному взаимодействию.

Keywords

Проблемное обучение; Монолог; Монологические навыки; Текст басни; Аутентичные материалы; Межкультурное взаимодействие

Highlights

Обоснованы преимущества проблемного обучения для подготовки студентов к межкультурному взаимодействию;

Выявлена ​​роль аутентичных басеных текстов как основы создания речевых высказываний при решении коммуникативной задачи в процессе формирования речевых монологических умений у студентов факультета иностранных языков;

Анализируются возможности аутентичных сказочных текстов для ознакомления и принятия ценностных ориентаций изучаемых языковых стран с целью подготовки студентов к межкультурному взаимодействию в современном мультикультурном обществе.

REFERENCES

1. Skorobrenko I.A. (2018), Realizaciya kommunikativnogo podhoda na zanyatiyah po inostrannomu yazyku v svete trebovanij k sovremennomu inoyazychnomu obrazovaniyu [Communicative approach implementation in the foreign language lessons in the context of the requirements for modern foreign language education]. Nauchnye shkoly. Molodyozh' v nauke i kul'ture XXI veka. Materialy Mezhdunarodnogo nauchno-tvorcheskogo foruma (nauchnoj konferencii) [Scientific schools. Youth in science and culture of the XXIst century. Proceedings of the International Scientific and Creative Forum (Scientific Conference)]. ChGIK, Chelyabinsk,205–209. (In Russian).

2. Grigor'eva E.V. (2018), Sub'ekt-sub'ektnyj podhod v obuchenii vzroslyh v usloviyah sovremennogo rossijskogo obrazovaniya [Subject-to-subject approach in teaching adults in the circumstances of modern Russian education]. Materialy IXMezhdunarodnyh social'no-pedagogicheskih chtenij im. B.I. LivshicaVzaimodejstvie pedagogov i specialistov social'noj sfery s raznymi kategoriyami naseleniya” [Materials of the IXst  International Socio-Pedagogical Readings named after B.I. Livshits “Interaction of teachers and social specialists with different categories of the population”]. Ural. State ped. un-t., Yekaterinburg,97–101. (In Russian).

3. Baronenko E.A., Belova L.A. & Slabysheva A.V. (2016), Kreativnaya inoyazychnaya didakticheskaya sreda kak odna iz form razvitiya kommunikativnoj kompetencii [Creative foreign language didactic environment as one of the forms of developing communicative competence]. Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki, 6-3 (60), 183–186. (In Russian).

4. Evdokimov R.M., Atoyan P.A. & Polkovnikova E.Yu. (2019), Problemnoe obuchenie v vysshej shkole [Problem-based education in higher school]. Voprosy pedagogiki, 4-2, 93–101. (In Russian).

5. Dubiv N.V. (2019), Formirovanie refleksivnyh sposobnostej studentov posredstvom tekhnologii “Evropejskij yazykovoj portfel'” (na primere discipliny «Inostrannyj (nemeckij) yazyk») [Formation of students’ reflexive abilities through the technology “European language portfolio” (On the example of the discipline “Foreign (German) language”)]. Global'nyj nauchnyj potencial, 2 (95), 42–45. (In Russian).

6. Kusarbaev R.I., Kalugina E.V. & Muhametshina O.V. (2019), Podgotovka studentov k mezhkul'turnomu vzaimodejstviyu v processe inoyazychnogo obrazovaniya v vuze [Training of students for intercultural interaction in the process of foreign language education at the university]. Baltijskij gumanitarnyj zhurnal, 2 (27), 60-63. (In Russian).

7. Bystraj E.B. & Skorobrenko I.A. (2018), Rechevaya napravlennost' uroka inostrannogo yazyka kak uslovie formirovaniya kommunikativnoj kompetencii obuchayushchihsya [The speech orientation of the foreign language lesson as the condition for forming the participants’ communicative competence]. Evrazijskij gumanitarnyj zhurnal, 2, 99-102. (In Russian).

8. Reiswich Yu.A., Baronenko E.A., Bystraj E.B., Shtykova T.V. (2017), Rol' motivacii v processe povysheniya effektivnosti obucheniya inostrannym yazykam [Role of motivation in the process of effectiveness’s upsurge of foreign language training]. Fundamental'naya i prikladnaya nauka [Fundamental and applied sciences]. 4 (8), 74–78. (In Russian).

9. Konysheva A.Yu., Rajsvih Yu.A. & Bystraj E.B. (2019), Sposoby raboty s tekstom cherez prizmu formirovaniya yazykovoj kompetencii [Ways of work with text through the prism of the formation of language competence]. Mezhvuzovskoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Pod redakciej L.S. ZnikinojTeoreticheskie i prikladnye aspekty lingvoobrazovaniya. Sbornik nauchnyh statej” [Collection of scientific articles of the Interuniversity scientific-practical conference. Edited by L.S. Znikina “Theoretical and applied aspects of linguistic education”]. KuzGTU, Kemerovo,157–161. (In Russian).

10. Morozova I.G. (2010), Ispol'zovanie diskussii na zanyatiyah inostrannogo yazyka v ramkah problemnogo obucheniya pri podgotovke sovremennyh specialistov [The use of discussion in foreign language classes in the framework of problem-based learning in the training of modern specialists]. Inostrannye yazyki. Teoriya i praktika, 1, 25–35. (In Russian).

11. Skvorcov A.V. (2013), Rol' problemnogo obucheniya v podgotovke bakalavrov pedagogicheskogo obrazovaniya [The role of problem-based learning in the training of bachelors teacher education] Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A.S. Pushkina, 3, 7–15. (in Russian).

12. Ovchinnikova A.Ya., Usenko S.V. & Maksimov V.N. (2016), Sovershenstvovanie obrazovatel'noj sistemy studentov: problemnoe obuchenie [Improvement of educational system of students: problematic education]. Akademicheskij vestnik Rostovskogo filiala Rossijskoj tamozhennoj akademii, 2 (23), 125–128. (in Russian).

13. Mazitova A.R., Bagautdinova A.M. (2020), Osobennosti primeneniya problemnyh situacij na urokah nemeckogo yazyka [Specificity of problem situations application in German lessons]. Sbornik materialov Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii “Obrazovanie i kul'tura” [Collection of materials of the International Scientific-Practical Conference “Education and culture”]. NGPU, Naberezhnye Chelny,150–154. (In Russian).

14. Gorgarova Ya.Yu. (2020), Formirovanie inoyazychnoj kommunikativnoj kompetentnosti studentov vuza na osnove ispol'zovaniya metodov problemnogo obucheniya [Formation of foreign language communicative competence of university students based on the use of problem learning methods]. Tendencii razvitiya nauki i obrazovaniya, 63-6, 52–55. (in Russian).

15. Solopova O.S. & Malkova T.V. (2020), Problemnoe obuchenie kak aktivnyj metod obucheniya inostrannym yazykam [Problem learning as an active learning method in teaching foreign languages]. Voprosy pedagogiki, 3-1, 204–207. (In Russian).

16. Минакова Л.Ю. & Tihonova EV (2018), методические аспекты obucheniya mezhkul'turnoj kommunikacii я perevodcheskoj deyatel'nosti: учебное пособие [Методические аспекты обучения межкультурной коммуникации и перевода деятельности: обучение по эксплуатации]. Издательский Дом Томского государственного университета , Томск, 122 с. (по-русски).

17. Копжасарова Ю.И., Бексултанова Л.А. (2020), Совершенствование иноязычных умений студентов с использованием проблемных методов обучения . Актуальные научные исследования в современном мире , 3-5 (59), 56–60. (По-русски).