Herald SUrSHPU
The Herald of South-Ural state Humanities-Pedagogical University ЧГПУ

ISSN: 2618–9682; ISSN 1997-9886
Impact factor RSCI: 0,312

BACK TO ISSUE CONTENT | HERALD OF CSPU 2018 № 4 Pedagogical sciences
SHOW FULL TEXT (IN RUSSIAN)
DOI: 10.25588/CSPU.2018.69..4..008
UDC: 37.032
BBC: 74.00
N. B. Parshukova ORCID
Candidate of Pedagogic Sciences, Docent at the Department of Informatics, information technologies and methods of teaching Informatics, South-Ural state Humanities-Pedagogical University
E-mail: Send an e-mail
THE METHO OF ESTIMATION OF THE LEVEL OF ICT-COMPETENCE FORMATION IN THE FUTURE TEACHERS OF INFORMATICS
Abstracts

Вступление. В статье сформулирована актуальность формирования будущего учителя компетенции в области ИКТ и, следовательно, проверка уровня его формирования путем оценки. В этой связи мы рассматриваем взаимосвязь компетенции ИКТ будущего учителя информатики и компетенции образовательного стандарта. Для всесторонней оценки компетентности в области ИКТ предлагается использовать комплексные задачи обучения, которые должны накапливать знания, навыки и опыт из различных академических дисциплин. Всеобъемлющие задачи обучения должны обсуждаться преподавателями, руководителями практики, представителями работодателя.

Материалы и методы. Основными методами исследования являются анализ научной литературы по проблеме формирования и оценки компетентности преподавателей ИКТ, методов оценки компетентности в высшем образовании. Кроме того, методами исследования были наблюдение, анализ нормативных документов, рабочих программ по дисциплинам и практике. Метод проекта - лучший способ проверить формирование всех компонентов компетенции в области ИКТ.

Results. The diagram of communication of ICT-competence and General cultural, subject and special competences of the Federal educational standard is presented. The examples of complex educational tasks, developed in such a way that, on the one hand, their implementation can be expertly evaluated by teachers, methodologists, subject teachers, and on the other hand, that they are part of the student portfolio. Examples of application of such complex educational tasks in the framework of educational and pedagogical practices are presented.

Discussion. It is proposed to use a three-point scale to assess the formation of ICT-competence, which together would allow to set an additive indicator associated with the interval scale of V. Bespalko, adopted in the South Ural State Humanitarian Pedagogical University. It is emphasized that the formation of ICT competence is important continuity, both at the level of training and production practices, and at the level of academic disciplines.

Conclusion. The conclusion is made about the need to apply complex educational tasks to assess the formation of ICT-competence as a fundamental competence of the teacher of Informatics.

Keywords

ИКТ-компетентность; будущий учитель информатики; компетентностный подход; комплексные образовательные задачи; непрерывность в формировании компетенций; портфолио будущего учителя информатики; экспертная оценка сложных образовательных задач; оценка компетентности в области ИКТ

Highlights

Представлено соответствие ИКТ-компетенции будущего учителя информатики с Общими культурными, предметными и специальными компетенциями образовательного стандарта направления «Педагогическое образование», профиля «Информатика»;

Комплексные образовательные задачи разработаны для проверки уровня компетентности ИКТ будущего учителя информатики;

•  Представлены примеры применения комплексных образовательных задач по образовательной и промышленной практике в экспертной оценке формирования компетентности ИКТ будущих учителей информатики

REFERENCES

1. Дендев Б. (2013) Информационные и коммуникационные технологии в образовании. IITO UNESCO, 320 (на русском языке).

2. Лапчик М.П. (2007) IKT-компетенция педагогических кадров [ИКТ-компетенция учителей]. Омск, ОмГПУ.

3. Лапчик М.П. (2017) Современные проблемы информатизации образования. Омск, ОмГПУ (на русском языке).

4. Henner E.K. (2015) Formirovanie IKT-kompetentnosti uchashchihsya i prepodavatelej v sisteme nepreryvnogo obrazovaniya [Formation of ICT competence of students and teachers in the system of continuing education]. Moscow, BINOM. Availiable from: http://files.pilotlz.ru/pdf/cC2617-4-ch.pdf [Accessed 09 July 2018] (in Russian).

5. Karasova I.S., Leonova E.A., Selezneva E.A. Konceptual’nye polozheniya kompetentnostnogo podhoda v organizacii i provedenii proizvodstvennoj (pedagogicheskoj) praktiki v bakalavriate [Conceptual provisions of the competence approach in the organization and conduct of industrial (pedagogical) practice in the undergraduate]Nepreryvnoe pedagogicheskoe obrazovanie: global’nye i nacional’nye aspekty
III Mezhdunarodnogo kongressa.
Chelyabinsk, YuURGGPU, 7, 144–147 (in Russian).

6. Podnebesova G.B. (2012) Formirovanie professional’noj IKT-kompetentnosti pedagogicheskih kadrov [Formation of professional ICT competence of teachers] Informatizaciya obrazovaniya: istoriya, sostoyanie, perspektivy. 189 – 191 (in Russian).

7. Avdeeva S.M., Nikulicheva N.V., Hapaeva S.S., Zaichkina O.I. (2016) O podhodah k ocenke IKT kompetentnosti pedagoga s uchetom trebovanij professional’nogo standarta «Pedagog» [About approaches to assessment of ICT of competence of the teacher taking into account requirements of the professional standard «Teacher»] Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. Vol. 21. № 4. 40 – 49. doi: 10.17759/pse.2016210404 (In Russian) (WoS).

8. Avdeeva S.M., Uvarov A.Y. (2016) O razrabotke kvalifikacionnyh trebovanij k IKT-kompetenciyam pedagogov [About development of qualification requirements to ICT competences of teachers] Nauka i shkola. 6. 146–159 (in Russian).

9. Soldatova  G.U., Shlyapnikov V.N. (2015) Cifrovaya kompetentnost’ rossijskih pedagogov [Digital competence of teachers of Russian] Psihologicheskaya nauka i obrazovanie. Vol. 20. № 4. 5–18. doi: 10.17759/pse.2015200401 (in Russian). (WoS)

10. Yamburg  E.Sh. (2016) Vnedrenie professional’nogo standarta pedagoga: neobhodimost’ vtorogo shaga [Implementation of the teacher’s professional standard: the need for a second step] Psihologicheskaya nauka i obrazovanie Vol.21. №2. 35–43. doi: 10.17759/pse.2016210205 (in Russian) (WoS).

11. Shkerina  L.V. (2011) Elektronnyj portfolio kak sredstvo fiksacii obrazovatel’nyh rezul’tatov studenta i tekhnologiya ocenivaniya ego kompetencij [The electronic portfolio as means of fixation of the educational results and technology of estimation of its competences] Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V.P. Astaf’eva. 2. 123–127 (in Russian).

12. Nifontova T.Y. (2011) Tekhnologiya portfolio v formirovanii professional’nyh kompetencij studentov [Technology portfolio in the formation of professional competencies of students] Prepodavatel’ XXI vek. T. 1. No 3.17–21 (in Russian).

13. Parshukova N.B. (2014) Realizaciya proektnoj metodiki pri obuchenii studentov razrabotke obrazovatel’nyh portalov [Implementation of project methodology in teaching students to develop educational portals] Informatizaciya obrazovaniya: problemy i perspektivy. 83–89 (in Russian).

14. Shefer O.R., Lebedeva T.N., Nosova L.S., Lapikova N.V. (2017) Komplekt ocenochnyh sredstv dlya diagnostiki urovnya sformirovannosti kompetencij bakalavrov pedagogicheskogo obrazovaniya po metodike obucheniya i vospitaniya (informatika, fizika) [Set of evaluation tools for the diagnosis of the level of formation of competence of bachelors of pedagogical education by the method of training and education (computer science, physics)] Kray Ra Ltd (in Russian).

15. Buzhinskaya  N.V. (2016) Metodika ocenki urovnya IKT-kompetentnosti studentov pedagogicheskih vuzov [Methods of assessing the level of ICT competence of students of pedagogical universities] Vestnik Bryanskogo gosudarstvennogo universiteta. 1(27). 319–324 (in Russian).

16. Davydova N.A. (2014) Rejtingovaya sistema ocenki uchebnyh dostizhenij studentov: iz opyta raboty [Rating system of evaluation of educational achievements of students: from experience] Aktual’nye voprosy razvitiya nauki. № 3. 46–49 (in Russian).

17. Potapova M.V., Leonova, E.A., Selezneva, E.A. (2016) Model’ organizacii proizvodstvennoj pedagogicheskoj praktiki v usloviyah modernizacii pedagogicheskogo obrazovaniya [Model of organization of industrial pedagogical practice in the conditions of modernization of pedagogical education] Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V.P. Astaf’eva. 4 (38). 77–84 (in Russian).

18. Selezneva E.A. (2017) Sovremennye podhody v organizacii i podvedenii itogov proizvodstvennoj praktiki v pedagogicheskom vuze: (bakalavriat fiziko-matematicheskogo fakul’teta) [Modern approaches to the organization and generalization of the results of practical training at the pedagogical University (bachelor of physics and mathematics)] Cicero (in Russian).

19. Беспалько В.П. (1989) «Слабые педагогические технологии» [Компоненты педагогической техники] Педагогика .

20. Ворсова Е.В., Снигирева Т.А. (2012) К вопросу о характеристиках компетентности знаний. [О вопросе критериев формирования компетенции] Образцование и наука . 10 (99). 67-78 (на русском).