Herald SUrSHPU
The Herald of South-Ural state Humanities-Pedagogical University ЧГПУ

ISSN: 2618–9682; ISSN 1997-9886
Impact factor RSCI: 0,312

BACK TO ISSUE CONTENT | HERALD OF CSPU 2018 № 4 Pedagogical sciences
SHOW FULL TEXT (IN RUSSIAN)
DOI: 10.25588/CSPU.2018.36..4..010
UDC: 37.01я73
BBC: 74.202.4(075)
Elvira Ravilievna Saitbaeva ORCID
Academic Title of Professor, Orenburg State Pedagogical University, Professor of the Department of education management
E-mail: Send an e-mail
Olga Valentinovna Grigorieva ORCID
Deputy Director for Education and Upbringing of Secondary School No. 35, Orenburg
E-mail: Send an e-mail
MANAGEMENT OF INTRODUCTION OF INTRASCHOOL MONITOR-ING OF EDUCATIONAL RESULTS
Abstracts

Вступление. В статье обосновывается необходимость управления внедрением внутреннего контроля в школе в качестве средства определения прогресса образовательных результатов школьников. Выявлены риски, которые могут подорвать реализацию масштабной модернизации российского образования, связанного с профессиональной некомпетентностью управленческих и педагогических кадров в этом вопросе, несовершенством правовой и информационной поддержки школьного мониторинга.

Материалы и методы. Используя «древесный» метод целей, разработана модель управления для создания системы условий для внедрения школьного мониторинга образовательных достижений. Модель включает стратегическую цель, стратегические цели, состав мероприятий, направленных на создание основных ресурсов: мотивационные и кадровые ресурсы, нормативную базу, информационно-методическую поддержку, учебно-методическую базу, материальные и финансовые и экономические ресурсы. Анализ внутренней среды организации помог выявить предпосылки для внедрения модели управления.

Results and its discussion. The innovative project was implemented in the course of experimental and experimental work in the municipal general educational budgetary establishment of the secondary general school No. 35 in Orenburg. The results confirming the effectiveness of the developed management model are described: a system of in-school monitoring of educational achievements of schoolchildren on an automated basis has been developed and implemented. After the experiment, the number of teachers motivated to use the procedures of in-school monitoring of educational results and having the appropriate competencies increased.

Вывод. Системные обновления российского образования, включая обновление системы для оценки запланированных результатов, требуют создания соответствующих условий на основе использования проверенных механизмов управления.

Keywords

система оценки качества образования; мониторинг в школе; управление внедрением школьного мониторинга результатов обучения

Highlights

определены условия, обеспечивающие обновление системы оценки образовательных достижений школьников;

модель для управления внедрением школьного мониторинга результатов обучения;

представлены результаты экспериментальной и экспериментальной работы по разработке системы условий для внедрения школьного мониторинга образовательных достижений

REFERENCES

1. Муштавинская И.В. Современная оценка образовательных достижений учащихся [Текст]. Санкт-Петербург: KARO, 2015. 304 с.

2. Витушкина Е.В. Особенности формирования самооценки младших школьников как основа для достижения личного результата обучения [Текст].  Бюллетень Челябинского государственного педагогического университета.   2014. № 1. С. 72-83.

3. Землянская Е.Н. Формальная оценка (оценка обучения) образовательных достижений студентов [Текст].  Современная зарубежная психология.    2016. № 3. С. 50-58.

4. Квартал Т.В. Формирующая оценка и ее влияние на личные образовательные результаты студентов [Электронный ресурс].  Бюллетень Оренбургского государственного педагогического университета . 2018. № 2 (26). С 304-312. Режим доступа: http://vestospu.ru/archive/2018/articles/21_2_2018.html [Дата обращения - 08/28/2018].

5. Саидова Ф. Б. Разработка научных понятий «качество», «качество образования», «управление качеством образования» [Электронный ресурс]     мировая наука: проблемы и инновации: сборник статей III международной научно-практической конференции . 2016. P. 309-313. Режим доступа: http://elibrary.ru/download/elibrary_26838102_85632302.pdf [Контрольная дата - 28 августа 2013 г.].

6. Turner E.Yu. Quality management in education: key aspects [Electronic resource]  D.M. Shaykhutdinova. Kazan pedagogical journal.  2016.  No. 4 (117).   P. 216–221. Access mode: http://elibrary.ru/download/elibrary_26422314_34403054.pdf – [The reference date is August 28, 2013].

7. Shvetsov M.N. Management of the quality of education in the conditions of modernization of Russian education [Electronic resource]. Actual problems of modern Russia’s economy.  2016.  No. 3.  P. 4–7.  Access mode: http://elibrary.ru/download/elibrary_26279728_59248635.pdf [Date of circulation – August 28, 2013].

8. Rykov S.L. Management of the quality of education in an educational organization in the context of the implementation of the GEF basic general education [Electronic resource]. Modern trends in the development of science and technology.   2016. No. 1–8.   P. 114–118. Access mode: http://elibrary.ru/download/elibrary_25431274_46032082.pdf   [Date of circulation – August 28, 2013].

9. Bezusova Т.А., Shestakova L.G. Strategic management in the system of quality management of continuous education in the university [Electronic resource]. Problems of Modern Pedagogical Education.  2016.  No. 53-3.  P. 31–37.   Access mode: http: // elibrary.ru/download/elibrary_27161822_42770516.pdf [Date of circulation – August 28, 2013].

10. Bochkov D.V., Saitbayev E.R. The role of marketing and quality management in enhancing the competitiveness of educational organizations [Electronic resource]. Bulletin of the Chelyabinsk State Pedagogical University, 2016. No. 8. – Access mode: http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=8569  [Date of circulation – August 28, 2013].

11. Labutin N.G. Innovations in the management of the quality of education in the system of additional professional education [Electronic resource].  Current trends in the development of science and technology.  2016.  № 6–7.  P. 88–90.  Access mode: http://elibrary.ru/download/elibrary_26331533_61496713.pdf   [Date of circulation – August 28, 2013].12. Pronina  L.N. Quality management system in the educational organization in the context of the implementation of the new generation GEF [Electronic resource].  Uchenye zapiski Transbaikal’skogo State University. Series: Pedagogy and psychology.  2015.  No. 5 (64).   P. 29–34.  Access mode: http://elibrary.ru/download/elibrary_25382726_30972573.pdf   [Date of circulation – August 28, 2013].

13. Adina-Petruţa  P., Roxana S. Integrating Six Sigma with Quality Management Systems for the Development and Continuous Improvement of Higher Education Institutions [Electronic resource]    Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014. № 143.  P. 643–648. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=24004124  [circulation date August 27, 2018].

14. S. Daud Z. Mustafa N.R.M. Suradi A.K. Ariffin N.R.A. Bakar R. Ramli Compliance to Thesis Examination Procedure in the ISO Quality Management System for Teaching and Learning [Electronic resource] / Procedia-Social and Behavioral Sciences.  2011.  №18.  P. 18–23. URL: https://elibrary.ru/contents.asp?titleid=46357   [circulation date August 27, 2018].

15. Drăgan M., Ivana D., Arba R. Business Process Modeling in Higher Education Institutions. Developing a Framework for Total Quality Management at Institutional Level [Electronic resource]. Procedia Economics and Finance.  2014.   № 16.  P. 95–103.  URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=24004124   [circulation date August 27, 2018].

16. Gamboa A.J. , Melгo N.F. The impacts and success factors of ISO 9001 in education: Experiences from Portuguese vocational schools [Electronic resource]  International Journal of Quality & Reliability Management.  2012.  № 29 (4). P. 384–401. URL: https://elibrary.ru/contents.asp?titleid=5818 – [circulation date August 27, 2018].

17. Pabуn N.D. Quality of Higher Education: A Product of Harmony Efficiency and Solidarity in Organizations [Electronic resource] Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014.  № 116. P. 3582–3587.   URL: https://elibrary.ru/contents.asp?titleid=46357   [circulation date August 27, 2018].

18. Rekichinskaya E.A. Introduction of the model of the quality management system of education in general education institutions [Text] Quality management of education: theory and practice of effective administration.   2014. № 7. P. 22–30.

19. Saitbaeva E.R. Management of the introduction of in-school systems for assessing the quality of education at the regional level [Electronic resource]  Modern problems of science and education.   2017.  № 6.  Access mode: https://science-education.ru/en/article/view?id=27291 – [The reference date is August 28, 2013]

20. Персонализированная модель профессионального развития педагогов в современных социально-экономических условиях: коллективная монография [Текст] / ред. Н.К. Зотова. 2-е изд., Перераб. и дополнительные. Москва: FLINT: Science, 2014. 368 с.